onsdag 21 juni 2017

Imbanlägg... Imbainlägg... Imbalanslägg?

Så!
Nu har Lena satt ribban på bloggen så anser det väl vara mitt jobb att dumma ner det hela några snäpp. Vad ska man annars få betalt för?

Är för tillfället uppe i min hemstad Sundsvall, staden med nu flest brandvarnare för vi tänker inte bli staden som brinner upp en tredje gång. Det verkar också motarbetas med nybyggen galore! Hört det ryktas om en skyskrapa på 110 meter mitt bland alla charmiga stenhus på högst 10 meter. Vilket ger mig direkt flashbacks till en gammal klasskamrat som också var onödigt lång som även han blev en bra punkt för mötesplats om man tappade bort varandra.
”Ut med det gamla och in med nya”, som man säger!
Men nu medan jag storstädar i mitt barndoms hem lyder citatet mer ”ut med det gamla men inte den där grejen den var ju charmig”.

Hörde på ett radioprogram för ett tag sen angående specialeffekter på film att där går teknologin framåt så snabbt att det program som användes i The Dark Knight var uråldrigt innan produktionen ens var färdig. Hittade också en tidning under denna städning med reklam för en mobil med såna moderna funktioner som 4gb minne och som man kunde fälla ihop för bara 8.000-10.000kr. En mobil som vår huvudsakliga publik skulle missta för en tegelsten.

Med risk att låta som att jag försöker låta gammal så går det löjligt snabbt med allt nytt!
Och med ännu större risk att låta ännu mer som att jag försöker låta ännu äldre; kan vi inte bara njuta av det vi har lite? Njuta av klassikerna?
Det är just av den anledningen jag faktiskt gillar Våra Version av de klassiska sagorna. Där finns inget genomskinligt budskap som vi försöker skriva på näsan med permanentpenna. Inte heller några bakomliggande diskussioner som ”men barn tycker ju om godis, vi måste se till att det handlar om godis!”.
Det finns bara en tydlig kärleksfull historia där vi bidrar med vad vi själva tycker är roligt. Och bevisligen är vi inte ensamma med vår humor!

Så istället för ”ut med det gamla och in med det nya” så är jag ett stort fan av att förfina det vi redan gillar. På så vis blir en teaterföreställning vad den ska vara, underhållande. En stenbyggnad från 1800-talet blir ett hem med historia och mindre risk att brinna ner. En mobil blir ett medel att ringa personer man vill prata med! Och kolla facebook förstås… Och instagram… Och kolla busstider… Och googla vem som uttalar Groundhog Day rätt… Och ta roliga bilder med snapchat…


/Thomas, Teater Imba

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar